Πασχαλινή Δραστηριότητα Ε? τάξη

1Πασχαλινή Δραστηριότητα τάξη Ε?

Η πασχαλινή λαμπάδα, ο συμβολισμός και ο στολισμός της

Το Πάσχα φτάνει και σίγουρα μία από τις ξεχωριστές στιγμές που περιμένουμε, λίγες μέρες πριν από την Ανάσταση, είναι η νονά ή ο νονός να μας δώσει τη λαμπάδα μας.
Πολλοί βέβαια μεγαλώσαμε και πλέον η νονά ή ο νονός δε μας δίνει τη λαμπάδα μας, όμως σίγουρα όλο και κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο θα μας την  κάνει δώρο για να μπούμε στο  κλίμα των ημερών.
Το άναμμα του κεριού το βράδυ της Ανάστασης είναι ένα έθιμο πατροπαράδοτο που έχει τη δική του ιστορία και το δικό του συμβολισμό. Έχετε όμως σκεφτεί ποτέ τι συμβολίζει και από πού ξεκίνησε;
Το έθιμο ξεκίνησε απο την Πρωτοχριστιανική περίοδο (η χρονική περίοδος μεταξύ του θανάτου του Ιησού Χριστού και της Πρώτης Συνόδου της Νίκαιας το 325 μ.Χ). Το άναμμα του κεριού αφορούσε στο βάπτισμα των νέων μελών της το οποίο τελούνταν πάντοτε  τη νύχτα της Ανάστασης ή Κυριακή του Πάσχα, μετά από ένα διάστημα προετοιμασίας.
Η λαμπάδα είχε δε διπλή σημασία στο πνεύμα κατάνυξης και υποδοχής των νέων μελών:  Συμβόλιζε το νέο φως του Χριστού, που θα φώτιζε πλέον την ψυχή του νεοφώτιστου, αλλά και τον ήλιο της Άνοιξης έχοντας βρει πλέον την πραγματική αλήθεια της ύπαρξης του. Επιπλέον, η λαμπάδα ήταν το σύμβολο του φωτός, που έφερε ο Χριστός, νικώντας το θάνατο και κατ? επέκταση το σκοτάδι με την Ανάστασή του.
Στο πέρασμα των χρόνων η Εκκλησία κράτησε το δεύτερο σκέλος του συμβολισμού που έχει να κάνει με την Ανάσταση του Χριστού, καθώς σταδιακά  η σύνδεση της λαμπάδας με τη βάπτιση έπαψε να υπάρχει.
Η λαμπάδα έτσι ταυτίστηκε με τον εορτασμό του Πάσχα και συγκεκριμένα της Ανάστασης. Στο εθιμολογικό όμως πλαίσιο της Εκκλησίας ακόμα και το χρώμα του κεριού έχει τη δική του σημασία. Οι λευκές λαμπάδες υποδηλώνουν τη χαρά της Ανάστασης, ενώ οι σκούρες κίτρινες είναι για τις ημέρες πένθους της Μεγάλης Εβδομάδας. Στις μέρες μας οι λαμπάδες βέβαια είναι συνήθως πολύχρωμες, ενώ ακόμα και μονόχρωμες  έχουν πάνω τους  σχέδια ή παιχνίδια. Όπως και να έχει οι λαμπάδες αποτελούν το σήμα κατατεθέν του Πάσχα.
Οι μαθητές της Ε? Τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βούπερταλ, αφού κατανόησαν το συμβολισμό της πασχαλινής λαμπάδας, δραστηριοποιήθηκαν, δημιουργώντας τη δική τους λαμπάδα, με μια διαφορετική τεχνική.
Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε:
?    χρωματιστές χαρτοπετσέτες με θέμα την άνοιξη και το Πάσχα
?    ηλεκτρικό σίδερο
?    χρωματιστές κορδέλες
?    μικρά στολιδάκια της αρεσκείας των μαθητών
?    πιστολάκι σιλικόνης
Ο στόχος μας επιτεύχθηκε, καθώς οι μαθητές μας κατανόησαν τη συγκεκριμένη τεχνική του στολισμού λαμπάδας, εξάσκησαν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους, ενίσχυσαν τις δεξιότητες κίνησης, την επιμονή τους, την εφευρετικότητα τους και την ικανότητα συνεργασίας μεταξύ τους. Συνειδητοποίησαν τον κόπο που χρειάζεται για να στολιστεί μια λαμπάδα, έμαθαν για το συμβολισμό της και πάνω απ? όλα το διασκέδασαν ενώ ταυτόχρονα τονώθηκε η αυτοπεποίθηση τους μέσα από τη χαρά της δημιουργίας!
Πάρτε λοιπόν την λαμπάδα σας και ετοιμαστείτε να δείτε μέσα από το άναμμα του κεριού την αλήθεια τη δική σας και των αγαπημένων σας προσώπων, προσδοκώντας σε μια Ανάσταση που θα γεμίζει φως τις ψυχές όλων των ανθρώπων.

«Καλό και ευλογημένο Πάσχα και Καλή Ανάσταση!!!»
Η δασκάλα της Ε? τάξης
Άρτεμις Λαφτσοπούλου

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

No comments

Leave a Reply


− 1 = 2