Ο προφορικός και o γραπτός λόγος στο νηπιαγωγείο

Η δημιουργία μιας ιστορίας
bsycle-kidsΣύμφωνα με τον οδηγό Σπουδών του νηπιαγωγείου, κύριο μέλημα είναι η δημιουργία μίας θετικής σχέσης με τον προφορικό και γραπτό λόγο.
Θεωρείται ότι αποτελεί «κλειδί» για τη μάθηση και την ανάπτυξη εκείνων των ικανοτήτων που θα βοηθήσουν τα νήπια στην προσωπική τους ανάπτυξη, στη δόμηση μιας συγκροτημένης κοινωνικής ταυτότητας, καθώς και στην αποφυγή της σχολικής αποτυχίας.
Αν και πολλές φορές αναφέρουμε ξεχωριστά τις δραστηριότητες προφορικού ή γραπτού λόγου, αυτές στο νηπιαγωγείο δε διαχωρίζονται. Μέσω του προφορικού λόγου δημιουργούνται και οι πρώτες επαφές τους με τα γραπτά κείμενα.
Όταν ο/η νηπιαγωγός αναλαμβάνει το ρόλο του γραφέα και καταγράφει τις αναδιηγήσεις, τις απόψεις, εμπειρίες και αποφάσεις των παιδιών, εκείνα άμεσα έρχονται σε επαφή με το γραπτό λόγο και κατανοούν τη σημαντικότητά του. (Δαφέρμου, Χ.κ.α 2006:98).
Οι δραστηριότητες που θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και πραγματοποιούνται μέσα στην τάξη είναι πολλές και είναι δύσκολο να τις αναφέρουμε όλες.
Ωστόσο, επιλέξαμε μία από αυτές η οποία παρουσιάζεται παρακάτω.
Είναι η εμπλοκή των παιδιών στη δημιουργία ενός παραμυθιού και η καταγραφή του. Στη διήγηση και εικονογράφηση από τα ίδια τα παιδιά και την καταγραφή από την νηπιαγωγό.

Διαδικασία δραστηριότητας:
Η Κυρία Μαγεία πάντα έρχεται στην τάξη μας την ώρα του παραμυθιού. Φέρνει μαζί της το μαγικό ραβδάκι, τη μαγική χρυσόσκονη και τα μαγικά λογάκια τα οποία ξεκλειδώνουν το παραμύθι που μας φέρνει κάθε φορά να διαβάσουμε.
Όμως μία μέρα?.δε μας έφερε παραμυθάκι, το ξέχασε στη χώρα των παραμυθιών.
Τι να κάνει λοιπόν; Μπορούσε να έρθει με άδεια χέρια; Πήρε το καλαθάκι της, μάζεψε στο δρόμο ότι βρήκε και μας το έφερε.
Ένα κουκλάκι, ένα κασελάκι με θησαυρό, ένα αυτοκινητάκι, ένα μαρκαδόρο, μία βαρκούλα, ένα τηλέφωνο και πολλά άλλα. Ένα αντικείμενο για κάθε παιδάκι.
Η έκπληξη των παιδιών ήταν μεγάλη?..μα τι να τα κάνουμε όλα αυτά;
Διαλέξαμε από ένα αντικείμενο, το πήραμε στα χέρια μας και ως δια μαγείας εμφανίστηκε η κυρία ?Έμπνευση.
Η κυρία Μαγεία είχε περίφημη ιδέα?.μας βοήθησε να φτιάξουμε το δικό μας παραμυθάκι!
Έχετε αγωνία; Να το διαβάσουμε; Για να ξεκινήσουμε! Χαμηλώστε τα φώτα και ξεκινάμε..

«Έβγα, έβγα Μαγισσάκι
Χτύπα, χτύπα το ραβδάκι,
Ντο και ρε και μι και φα
Μες στα ροζ τα σύννεφα»

? ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ Οι-πειρατές?

 

Δαφέρμου, Χ. Κουλούρη, Π. & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Αθήνα: Π.Ι

 

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

No comments

Leave a Reply


− 1 = 4