Εκπαιδευτικό πρόγραμμα Β΄ Τάξη

IMG_3204Τάξη Β`
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 2014/15
για το κλήμα, το σταφύλι και το κρασί
Στόχοι
Γνωστικοί
1)    Να γνωρίσουν το κλήμα και τα είδη των σταφυλιών
2)    Να γνωρίσουν τα κυριότερα παράγωγα του σταφυλιού
3)    Να μάθουν για τον τρύγο
4)    Να έρθουν σε επαφή με ποιήματα, μύθους, παραμύθια και παροιμίες που έχουν σχέση με το κλήμα, το σταφύλι και το κρασί
5)    Να βελτιώσουν τον προφορικό και περιγραφικό λόγο
6)    Να εξοικειωθούν με μαθηματικές πράξεις μέσα από δραστηριότητες
Συναισθηματικοί και ψυχοκινητικοί στόχοι
1)    Να βιώσουν οι μαθητές την ευχαρίστηση της ομαδικής δραστηριότητας
2)    Να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες μέσα σε ένα κλίμα συνεργασίας και αλληλοβοήθειας
3)    Να τραγουδήσουν τραγούδια, να διαβάσουν ποιήματα και μύθους και να τους δραματοποιήσουν
Το κλήμα, το σταφύλι και το κρασί είναι συνδεδεμένα με τους μύθους, την ιστορία και τη θρησκεία μας.
Το σταφύλι είναι καρπός του κλήματος.
Το κλήμα είναι αναρριχητικό φυτό και προϊόντα του είναι ο μούστος, το κρασί, το τσίπουρο, το ξύδι, οι σταφίδες και μπορεί να γίνει και γλυκό του κουταλιού.
Αναφέρεται από την αρχαιότητα και επίσης στη Βίβλο.
Υπάρχουν διάφορες ποικιλίες και διαχωρίζονται με βάση το χρώμα του (λευκό, κόκκινο).
Τα σταφύλια αναπτύσσονται σε τσαμπιά.
Το κρασί (οίνος) είναι ένα αλκοολούχο ποτό, προϊόν της ζύμωσης των σταφυλιών ή του χυμού του (μούστος).
Μούστος είναι ο χυμός που παράγεται από το πάτημα των σταφυλιών.
Σταφίδα ονομάζεται το αποξηραμένο σταφύλι χωρίς κουκούτσια.
Από τους πρώτους γνωστούς αμπελοκαλλιεργητές θεωρούνται οι αρχαίοι Πέρσες, Σημιτικοί λαοί και οι Ασύριοι.
Οι αρχαίοι Έλληνες έπιναν κρασί αναμειγνύοντας το με νερό, σε αναλογία 1:3 (ένα μέρος οίνου προς τρία μέρη νερού).
Οι ασθένειες που προσβάλλουν το κλήμα είναι η φυλλοξήρα, ο περονόσπορος και η ευδημίδα.

Τάξη Β`
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
για το κλήμα, το σταφύλι και το κρασί
Διάρκεια: 3 εβδομάδες
Διαθεματικές και διεπιστημονικές διασυνδέσεις

Γλώσσα
Πεζά και ποιήματα με θέμα το κλήμα
Παροιμιές, αινίγματα και τραγούδια
Μύθοι του Αισώπου
Μαθηματικά
Ασκήσεις και προβλήματα πρόσθεσης και αφαίρεσης με σταφύλια, τσαμπιά
Ιστορία
Διόνυσος, ο θεός του αμπελιού
Η ασπίδα του Αχιλλέα
Θρησκευτικά
Το κρασί στη θρησκεία μας
Θεία Ευχαριστία
Ο Γάμος της Κανά
Ο Άγιος Τρύφωνας
Αισθητική Αγωγή ? Μουσική
Χρωματίζουν την εικόνα του Θεού Διόνυσου
Φτιάχνουν τσαμπιά από πλαστελίνη
Τραγουδούν διάφορα τραγούδια
Φτιάχνουν κολάζ με διάφορα έργα τέχνης που έχουν ως θέμα το κλήμα, το αμπέλι κ.α.
Δραματοποίηση του τραγουδιού ?Τσιριτρό?
Μελέτη Περιβάλλοντος
Το φυσικό περιβάλλον και η ζωή του ανθρώπου (μορφολογία και καλλιέργεια), ο αμπελώνας, το οινοπείο
Δραστηριότητες
Διαβάσαμε:
1)    Η αλεπού και τα σταφύλια
2)    Το ελάφι και το αμπέλι
3)    Το βαρέλι των δώδεκα μηνών
4)    Το ταξίδι του Διονύσου
Φτιάξαμε:
5)    Το λεξιλόγιο για το κλήμα, το σταφύλι, το κρασί
6)    Κολάζ με διάφορα έργα τέχνης
7)    Αναφερθήκαμε στη χρήση του κρασιού στη Θεία Κοινωνία και στο μυστήριο του γάμου. Διαβάσαμε για το θαύμα του γάμου της Κανά.
8)    Μιλήσαμε για τον Άγιο Τρύφωνα, προστάτη των αμπελουργών και για τη φράση του Ευαγγελίου ?Εγώ ειμί η άμπελος?
9)    Δοκιμάσαμε κέικ με σταφίδες ξανθές και μαύρες, γλυκό του κουταλιού σταφύλι, ντολμαδάκια, κομπόστα, πατώντας σταφύλια παρασκευάσαμε μούστου και φτιάξαμε μουστοκούλουρα. Μυρίσαμε αλκοολούχα ποτά (τσίπουρο, κρασί).
Παροιμίες
1)    Τον Σεπτέμβρη τα σταφύλια, τον Οκτώβρη τα κουδούνια
2)    Ήταν στραβό το κλήμα, το΄φαγε κι ο γάιδαρος
3)    Έλα παππού μου να σου δείξω τ΄ αμπελοχώραφά σου
4)    Το τζιτζίκι λάλησε, άσπρη ρώγα γυάλισε
5)    Ας πάει και το παλιάμπελο
6)    Πήγε σαν το σκυλί στ΄ αμπέλι
7)    Γενάρη πίνουν το κρασί, το Θεριστή το ξύδι

Αίνιγμα
Πράσινος κάμπος
όμορφα παιδιά
τρελά εγγόνια.
Τι είναι; Το αμπέλι, τα σταφύλια, το κρασί
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν σε όλες τις δραστηριότητες με χαρά και ενθουσιασμό και τους αξίζει ένα μεγάλο Μ Π Ρ Α Β Ο!
Καλές διακοπές!
by Βαρβάρα Σπύρου

Website Pin Facebook Twitter Myspace Friendfeed Technorati del.icio.us Digg Google StumbleUpon Premium Responsive

No comments

Leave a Reply


9 + = 17